Over ons | Beelden aan Zee

Eerste en tweede paasdag open!

Over ons

Museum Beelden aan Zee werd in 1994 gesticht door het verzamelaarsechtpaar Theo Scholten en Lida Scholten-Miltenburg. Het richt zich als enige museum in Nederland exclusief op moderne en hedendaagse, (inter)nationale beeldhouwkunst.

Het eerste beeldje voor de collectie Beelden aan Zee werd gekocht in 1969. De collectie Beelden aan Zee omvat anno nu meer dan 5000 beelden, waaronder ongeveer 1000 gipsmodellen en 500 penningen.

De collectie varieert van portretten tot monumentale, meer dan levensgrote beelden. Leidmotief is van oorsprong het mensbeeld; waarbij kunstenaars zowel de uiterlijke verschijning als de menselijke psyche willen ontrafelen. De mens is het meest veelzijdige onderwerp dat denkbaar is, al eeuwenlang hebben kunstenaars en beeldhouwers de mens als centraal onderwerp genomen. Eveneens worden daarbij de meest uiteenlopende materialen gebruikt, van brons, steen en keramiek tot piepschuim, plastic, glas, textiel en ijzer.

In de collectie Beelden aan Zee is onder anderen werk opgenomen van Armando, Atelier van Lieshout, Stephan Balkenhol, Zadok Ben-David, Berlinde De Bruyckere, Fernando Botero, Caspar Berger, César, Tom Claassen, Iris Le Rütte, Wessel Couzijn, Tony Cragg, Eugène Dodeigne, Jeroen Henneman, Per Kirkeby, Giacomo Manzú, Igor Mitoraj, Jan Meefout, Mimmo Paladino, Jaume Plensa, Thom Puckey, Kiki Smith, Marc Quinn, Johan Tahon, Shinkichi Tajiri, William Turnbull, Henk Visch en Ossip Zadkine.

Enkele beelden zijn hier op de website in 3D te bekijken.

De vorm van museum Beelden aan Zee is gelijk aan die van een schelp; aan de buitenkant is alleen de zacht beige muur te zien en pas binnenin openbaart zich het door architect Wim Quist ontworpen museumgebouw. In de verschillende zalen en terrassen worden zo’n twaalf tentoonstellingen per jaar georganiseerd met internationale moderne beeldhouwkunst in de meest uiteenlopende materialen en stijlen.